هرچند رویداد ظهور ناگهانی است، نشانه‌های ظهور در نظام الاهی دارای برنامه‌ریزیهای ویژه‌ای می‌باشند! برخی اصرار دارند که بگویند امسال قمری 1441 سال پیش از ظهور و سال شورش سفیانی است، و سال 1442 سال قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) می‌باشد، در حالی که هنوز بسیاری از نشانه‌های ظهور آشکار نشده‌اند. بله اگر در ماه صفر جنگها و فتنه‌هایی نو آغاز شوند، در دو ماه ربیع میان گروهها و احزاب ناسازگاری افتد و در سه ماه جمادی اوّل و دوم و رجب رویدادهایِ شگفت عبرت‌آموز و بیدارکننده از خاب غفلت روی دهند، به‌ویژه در ماه جمادی دوم و دهۀ نخست رجب بارانهای سیل‌آسا در جهان، به ویژه ایران، ببارند، در ماه رجب شورش سفیانی و قیام یمانی و خراسانی خاهد بود، و در ماه رمضان ستارۀ دنباله‌دار بزرگ و درخشنده پدیدار می‌گردد و سپس صیحۀ آسمانی شنیده می‌شود و در محرّم سال بعد ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) روی می‌دهد، و آرزو می‌کنیم که هرچه زودتر این گونه شود، و گرنه باید صبر کنیم تا زمان این رویدادها فرا برسد.

از سویی دیگر می‌بینیم که برخی رویدادهای پیوندخُرده با ظهور، هرچند آغاز شده‌اند، چنان‌که پیشبینی شده‌اند، به پایان خیش نزدیک نشده‌اند و تا آن هنگام چندسالی مانده است.

برای نمونه، در برخی روایات اسلامی آمده است که فتنۀ شام که به باور ما همان آشوب سوریه است، دوازه سال طول می‌کشد و سپس گنج فرات آشکار می‌شود و نبرد پرکشتار قرقیسیا درمی‌گیرد و ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) روی می‌دهد، و چنان‌که می‌دانید، فتنۀ سوریه در 22 ربیع اوّل 1432 برابر 26 فوریه 2011 آغاز شد و تا سال 1444 برابر 2022 م می‌بایست ادامه یابد.

نیز طبق پیشگویی دانیال نبی(علیه‌السّلام) در تورات و رمزگشایی نُسْترآداموس از آن، حکومت یهودیان در اسرائیل 73 سال و 7 ماه دوام می‌آورد، و چون آغاز حکومتشان در می 1948 م بود، می‌بایست در اواخر سال 2021 پایان یابد، و به باور ما فروپاشی دولت اسرائیل چند ماه پس از ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) خاهد بود.

همچنین بنا بر روایات اسلامی، سال پیش از ظهور که سفیانی و خراسانی و یمانی در آن برمی‌شورند، سالی زوج است، و نیمۀ رمضان پیش از ظهور می‌بایست جمعه و 23 رمضانش نیز باید جمعه باشد، و سال ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) سالی فرد می‌باشد که روز قیام در شنبه‌ای که عاشوراست، خاهد بود، و سال 1441 و 1442 قمری چنین ویژگیهایی را ندارند.

در هر حال، نویسنده بر این باور است که عقربۀ سال‌شمار آخراّمان، اکنون پس از سپری‌شدن یک دورۀ دراز سرگردانی مردمان، به واپسین سالهای خُد نزدیک شده است، و خیلی به پایان این دورۀ ستم و سیاهی و تباهی نمانده است! هرچند هنوز جهان از ستم پر نشده است، و نیازمندی و تنگدستی سخت نگردیده است، و بیشتر دینداران از دین بیرون نرفته‌اند و منتظران را ناامیدیِ از گشایش فرانگرفته است، اکنون وضعیّت به گونه‌ای می‌باشد که با امید به نزدیک‌بودن زمان ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) در پایان حوادث و نشانه‌های روی‌داده و در حال انجام و در آینده روی‌دهنده، می‌بایست نشانه‌ها را یکی پس از دیگری دنبال کنیم، و با دعا برای تعجیل فَرَج، صبورانه چشم به راه فرارسیدن زمان آن وعدۀ بزرگ الاهی باشیم.

برخی پژوهشگران با استناد به بعضی روایات اسلامی بر این باورند که در نشانه‌های ظهور با خاست خداوند امکان بَدا و تغییر است، و می‌تواند امر ظهور ناگهانی و در زمانی که کسی گمان نمی‌کند، روی دهد.

گفتنی است، بنا بر برخی تقویمها، سال 1441 که فرد است، 15 رمضان آن جمعه و 23 رمضانش ‌شنبه است، و سال 1442 که زوج است، 10 محرّم آن ‌شنبه می‌باشد!

نیز شایان یادآوری است، بنا بر برخی تقویمها، سال 1444 که زوج است، 16 رمضان آن جمعه و 23 رمضانش نیز جمعه است، و سال 1445 که فرد است، 10 محرّم آن بنا بر برخی تقویمها جمعه و در برخی دیگر شنبه می‌باشد!

ناگفته نماند، احتمال یک روز جابه‌جایی در محاسبات تقویمی وجود دارد، و در هر حال، معیار در زمان روی‌دادن نشانه‎های ظهور، افق عربستان سعودی است.
 
نیز خوب است بدانید، بحثهای احتمالی پیرامون سال ظهور بر پایۀ اشارات و نکات روایی از مصادیق توقیت (تعیین دقیق و حتمی) نهی‌شده در روایات اسلامی نیست، و حتّی در برخی کتابها روایتی منسوب به امام علی(علیه‌السّلام) یافت می‌شود که از آن شمار سالهای سستی و سرگردانی به دست می‌آید، و الله أعلم بحقائق الأمور.
 
مستندهای روایی این گفتار در آینده درون گفتارهایی دیگر ارائه خاهند شد.

✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخراّمان


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها